Kanta-Hämeen Pelastuslaitos

Upto huolehtii Kanta-Hämeen Pelastuslaitoksen näyttöviestintäratkaisuista, joiden tehtävänä helpottaa tiedon seurantaa Pelastuslaitoksella. Upto on toimittanut näyttöviestintäratkaisut Kanta-Hämeen pelastuslaitoksen eri yksiköihin.

Kanta-Hämeen pelastuslaitos on yksi Suomen 22 alueellisesta pelastuslaitoksesta. Kanta-Hämeen pelastuslaitoksen toiminta-alue muodostuu maakunnan 11 kunnasta.

Pelastuslaitoksen arki on hektistä. Henkilökunnan pitää olla tietoinen monesta asiasta, jotka löytyvät erilaisista verkkopalveluista. Näyttöviestintähankkeen taustalla oli tarkoitus helpottaa työntekijöiden tiedon seurantaa.

  • Säätilanne ja tuuli
  • Tilannepäiväkirja
  • Paikalliset ja valtakunnalliset uutiset
  • Liikennetiedotteet
  • Työvuorolistat
  • Tilavaraukset

Tämän pohjalta Pelastuslaitoksella syntyi ajatus lähteä kehittämään Dashboard-näkymää infonäytölle kaikesta tästä tiedosta, jotta tietoa ei tarvitse välttämättä etsiä eri kanavista. Pelastuslaitos ja Upto lähtivät luomaan Dashboardia yhteistyössä. Pelastuslaitos toimitti Uptolle rautalankamallin halutusta Dashboard-näkymästä, jonka pohjalta Upto lähti luomaan visua ja tekemään rajapintoja haluttuihin tiedon lähteisiin. Katso Dashboard -näkymän toiminnallisuudet klikkaamalla kuvaa:

Dashboardin lisäksi Upto on toimittanut eri yksiköihin useampia näyttöjä erilaisiin tiloihin, joihin on räätälöity kuhunkin tilaan sopiva sisältönäkymä. Osa näytöistä on kosketusnäyttöjä, jolloin esimerkiksi työvuorolistaa voi katsella erillisenä näkymänään koko näytöllä.

Sisällönhallinta on täysin automatisoitua, jolloin henkilökunnan ei tarvitse käyttää mitään järjestelmää tai hallintaportaalia.

Avainhyödyt asiakkaalle:

  • Tiedon seurannan helpottuminen
    Dashboard-näkymän avulla tietoa ei tarvitse etsiä eri palveluista, vaan se on nopeasti saatavilla näytöltä.
  • Kohdentaminen
    Eri tiloissa voidaan viestiä erilaisilla sisällöillä.

Sami Hiltunen, palomestari, Kanta-Hämeen Pelastuslaitos

Meillä oli ollut pitkään ajatuksena hankkia infotv -järjestelmä. Mutta toisaalta, miksi sen pitäisi olla infotv -järjestelmä? Sehän voisi olla kioski, josta saa erilaisia asioita näkyviin painikkeittain. Siksi lähdimme miettimään infokioskia, johon saamme Dashboard -näkymän kaikista oleellisista tiedonlähteistä. Kaupungin hoidettua kilpailutuksen, lähdimme tekemään yhteistyötä Upton kanssa. Dashboard -näkymä toimii nopeana tiedon välittäjänä. Sisäiset tiedotteet kulkevat nopeasti esimerkiksi Tilannepäiväkirjasta näytöille. Eri tilojen näytöille voimme kohdentaa erilaista sisältöä. Toimitukset ovat tapahtuneet nopeasti. Kasper Kenigin ja Upton kanssa on ollut hyvä tehdä yhteistyötä.
Kategoria
Infonäyttö, Julkinen sektori, Sisäinen viestintä